Wednesday, March 09, 2005

ثبات قدم، راز آلودگی و جذابیت

"راز آلود" یا "غیر قابل پیش بینی" بودن!

این یکی دیگه از اموری است که باعث افزایش جذابیت میشود به گمانم. اینکه افراد نتوانند عکس العمل های کسی را پیش بینی کنند و با نوعی راز آلودگی در تصمیم گیری های او مواجه شوند، باعث جذاب شدن آن کس می شود. اینکه همیشه آماده مواجه شدن با حرفی تازه، برخوردی تازه یا کاری تازه از کسی باشیم، در عین اینکه این "تازه ها" هیچکدام زننده یا ناسازگار با "اصول" آن فرد نباشد، باعث نوعی نگاه تحسین برانگیز می شود. خیلی قصد بسط دادن این موضوع را ندارم، ولی همینقدر اشاره کنم که مطلوب بودن این امر، محدودیت های فراوانی دارد؛ یعنی به نظرم مطلوب نیست که مثلا یک روز از کسی انفاق و گشاده دستی ببینیم، روز دیگر بخل و تنگدستی، روزی تواضع و فروتنی ببینیم و دیگر روز کبر و نخوت و ... . اما مثلا هیچ اشکالی ندارد – و بلکه با ملاک افزایش جذابیت، حسن هم هست – که گاهی ببینیم فردی در مواجهه با شوخی دیگران، همراهی می کند و گاهی نمی کند، گاهی فردی را تحویل می گیرد و فرد دیگری را نه، گاهی داد سخن می دهد و گاهی سکوت پیشه می کند، گاهی موضوعی را به شدت پیگیری می کند و زمانی دیگر به راحتی از کنار موضوعی کم و بیش مشابه می گذرد و ...

در واقع در مورد اموری که حسن و قبح ذاتی دارند و چندان وابسته به شرایط نیستند، علی القاعده نباید شاهد تذبذب باشیم ولی در مورد اموری که بسته به شرایط، خوب و بد بودنشان مشخص می شود یا اصولا نمی توان در موردشان قایل به حسن و قبح شد (مثلا در دایره مباحات) اشکالی ندارد، از قضا بخاطر همان تغییر شرایط، علی القاعده نباید هم شاهد یکسان بودن رفتارها و گفتارها باشیم.

نکته دیگری که حمید در کامنت ها به ان اشاره کرده، هم قابل توجه است: ثبات قدم.

این یکی از نظر من جزو گوهرهای انسانیت است. اگر کسی از من فرق انسان و حیوان را می پرسید (که نمی دانم چرا کسی نمی پرسد!!) یکی از تفاوت های جوهرین آنها را در همین ثبات قدم بیان می کردم. یعنی انسان هر چه ثبات قدم بیشتری داشته باشد، انسان تر است. اگر با این موضوع موافق باشید، لابد تصدیق خواهید کرد که هر که "انسان تر" باشد، جذابتر است و لذا ثبات قدم هم از عوامل جذابیت می شود.

حالا که بحث به اینجا رسید، این مطلب را هم اضافه می کنم که به نظرم یکی از راههای انسانتر شدن، اینست که بگردیم دنبال ویژگیهای خاص افرادی که در نظر ما انسانترند، بعد که آن ویژگیها را یافتیم می ماند همتی تا به آنها دست یابیم.

همتتان بلند و قدم هاتان استوار باد.

1 Comments:

At Thu Mar 10, 01:52:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
قبل از هر چیزی می خواهم خبر بدهم که من همین امروز وبلاگم را به راه انداختم امیدوارم که سری بزنید خودم نمی دانم جه از آب در آمد
در ضمن جواد خیلی به من سفارش کرد که برایتان چه وچه ننویسم
من هم با قاطعیت تمام ...بگذریم
فقط یک نکته:ا
نگارمن که به مکتب نرفت وخط نیاموخت
به غمزه نکته آموز صد معلم شد
نگار شما چطور
والسلام علی من اتبع الهدی

 

Post a Comment

<< Home