Thursday, May 05, 2005

اخلاق عملیاتی

در اخلاق عملیاتی هیچ چیزی خنثی نیست. یا کاری خوب است و باید انجام داد یا خوب نیست و نباید انجام داد. "خوب نیست" لزوما به معنای "بد است" نیست! می توانید اینطور بگویید: یا کاری ترجیح دارد و لذا باید انجام شود، یا (به هر دلیل) ترجیح ندارد و نباید انجام شود. به همین سر راستی!

آقا، خدا وکیلی حرف اشتباهیه؟

اگر کسی اشکالی در این حرف میبینه خواهشا بگه!

به نظر من که انصافا حرف درستیه؛ اما به پای عمل که می رسد، تازه اول ماجراست! چون عادت نداریم؛ چون دیگران هم عادت ندارند؛ چون اگر به فرض بتوانیم در سختیهای شخصی اش بر خودمان غالب شویم، تازه با دیگرانی طرفیم که آنها هم مدعی اند؛ و خلاصه چون سخت است آقا، سخت!

بله سخته، اما ما هم انصافا زیادی راحت طلبیم. آخه خیلی هاش واقعا خیلی هم طاقت فرسا نیست. خدا وکیلی یه لبخند ساده بر این لبان صاحب ... نشاندن، ما را به کدام خاک سیاه می نشاند؟ تحویل گرفتن آدمهای اطرافمان و بی محلی نکردن به کسی، چند ژول از انرژی روزمره ما را مصرف خواهد کرد؟ چقدر فسفر باید به این مغز برسانیم تا تشخیص دهد که فلان حرف، حرف خوشایندی نیست و بهتر است آنرا درز بگیریم؟ نگهداری دو تا گلدون ناقابل توی خونه، مخل کدام امر از امور حیاتی ما (احتمالا به جز چرت زدن!) خواهد بود ؟ چه می شود اگر شخص شخیص ما محور هر مجلس نباشد؟ کدام قاعده عالم نقض می شود، اگر وجود ذی جود خود را به رخ همگان نکشیم؟

امان از این نفس بد اندیش، که به فرمان شدنی نیست!

2 Comments:

At Thu May 05, 11:19:00 AM, Blogger هدی said...

یا سفید؟
یاسیاه؟
خاکستری هم داریم!!ا

 
At Sat May 14, 03:47:00 PM, Blogger هدی said...

مسئله مهم این است که من این جمله فوق را تازه یاد گرفته بودم و بالاخره خواستم که یک جائی خرجش کنم...خودم هم نیک می دانم که منظور شما این نبوده...ما اگر بتوانیم این مسئله ـ اخلاق عملیاتی ـ را درونی کنیم ؟ که فوق العاده است ...کمی همت وچشمی بینا ونیتی صاف وساده می خواهد
موفق باشید

 

Post a Comment

<< Home