Tuesday, May 03, 2005

قطار و فکر و خیال هایش

الان که دارم می نویسم در قطارم. یادم افتاده به زمانی که تصمیم گرفتم وبلاگ راه اندازی کنم. آن موقع هم در قطار بودم. ساعات قطار(!) فرصت مناسبی برای فکر کردن هستند. افکاری که گاه بی محابا به هر ناکجا آبادی سر می کشند و گاه به مهار منطق، در موضوعی مشخص متمرکز می شوند. گاهی حتی در مورد افکارم فکر می کنم؛ در مورد موضوعاتش، روشهایش و نتایجش.

گاهی دلم میخواد افکارم را دسته بندی کنم. ببینم چه موضوعاتی برایم اهمیت بیشتری دارند. اگر بخواهم لیستی از این ها تهیه کنم، گمان می کنم که دو چیز در صدر قرار می گیرند: مشی زندگی که من آنرا به تسامح اخلاق عملیاتی می خوانم؛ و قصد و غرض از زندگی که باز هم به تسامح به آن اخلاص می گویم.

ما چقدر "خوب" هستیم؟

حقیقت اینست که بسیاری از ما خیلی "خوب" نیستیم. در واقع بیشتر ما بیش از اینکه "خوب" باشیم، "معمولی" هستیم. مثل معمول آدمها، خونه پرش، معمولا بدی های ناجور ازمون سر نمی زنه! همین و نه بیشتر. در واقع هر جوری که پیش بیاد، عمل می کنیم، و چون چیز هایی که پیش میاد به بقیه آدمهای دور و بر ما بستگی داره، و از قضا اونها هم آدمهای "معمولی" هستند، ما هم خیلی معمولی عمل می کنیم.

می دونید؛ این خیلی به من بر می خوره که آدمها این اندازه تابع هستند، آن هم بطور نا خود آگاه. از مسائلی مثل انتخاب شغل، انتخاب رشته و خیلی از انتخاب های دیگه که این روزها خیلی ها میگن که دایره انتخابشان محدود است و از روی ناچاری است، می گذرم. فقط یه نمونه حرف زدن را ببینید: چند نفر رو سراغ دارید که موضوع صحبتهای "همینجوری" و روزمره شان را انتخاب کرده باشند؟ چند مورد سراغ دارید که از کسی شنیده باشید موقعی که یه حرف همینجوری مطرحه، گفته باشه که این موضوع بیخودیه، بیاید در مورد یه موضوع دیگه صحبت کنیم؟

خیلی کلی تر بپرسم، چند نفر رو می شناسید که عنصر "انتخاب" در زندگیشون برجسته باشه؟

چند نفر رو می شناسید که یه موضوع مهم رو که با زندگیشون بطور نا آگاهانه عجین شده، یه روز به خاطر یه انتخاب دیگه، به کلی کنار بگذارند و مسیر دیگری رو انتخاب کنند؟

به نظر شما اونها (اگر پیدا بشن!) "آدم تر" از بقیه نیستن؟ به نظرم هر چقدر این عنصر انتخاب و اراده تغییر در زندگی کسی برجسته تر باشه، اون فرد آدم تره. شاید این لفظ "آدم تر" یه خورده برخورنده باشه، از این به بعد به جاش از لفظ "خوب تر" یا "بهتر" استفاده می کنم.

ادامه دارد...

2 Comments:

At Tue May 03, 11:49:00 AM, Blogger هدی said...

مسئله این است که در اکثر مواقع منتظر انتخاب شدنیم نه مترصد انتخاب کردن ؛که انتخاب کردن شجاعت ودلیری و پختگی ومسئلیت پذیری در برابر خویش و... طلبد واولی سراسر خامی وسستی وبی مسئولیتی است.ا

باده در جوشش ، گدای جوش ماست
چرخ در گردش ، گدای هوش ماست
باده از ما مست شد ، نی ما از او
قالب از ما هست شد ، نی ما از او

 
At Tue May 03, 01:28:00 PM, Blogger هدی said...

You have to decide what comes first, and do that.

not only some times , but also always.

it's really useful.

 

Post a Comment

<< Home