Tuesday, August 02, 2005

آخرین و بزرگوارانه ترین جملات خاتمی


هر كه ما را ياد كرد ايزد مر او را يار باد
هر كه ما را خوار كرد از عمر برخوردار باد

هر كه اندر راه ما خاري فكند از دشمني
هر گلي كز باغ وصلش بشكفد بي‌خار باد





این دو بیت، آخرین جملات رسمی خاتمی بود در دوران ریاست جمهوریش. جملاتی که در خواب و بیداری شنیدم و چنان بغضی در گلویم نشاند که خواب را از سرم پراند! این جملات او بی گمان از تاثیر گذار ترین و ماندگار ترین سخنان او برای من خواهد بود.
کاش دیگرانی هم در حکومت ما یافت شوند – و خصوصا آنکه قرار است از فردا بر جای خاتمی بنشیند اینگونه باشد – که اندک بهره ای از این بزرگی روح و نجابت و وقار داشته باشند. کاش از این پس دلمان هر روز نلرزد از دیدن بی ظرفیتی هایی که آبروی این مُلک و ملت را می برند، از بی تدبیری هایی که بر تاک نشستگان به واسطه آن ، بن و بنیاد خود و ملت را می بُرند، و از بی اخلاقی هایی که مدعیان به واسطه آن، آیین و اندیشه دیندارانه این جامعه را خدشه دار می کنند.

کاش آیندگان بر جای خاتمی، حرمت انسان را پاس بدارند، حرمت منطق را ، حرمت اخلاق را و حرمت خدا را که برای این مخلوقات خود حرمتی زاید الوصف قایل است.


2 Comments:

At Thu Aug 04, 11:46:00 AM, Blogger هدی said...

عالی بود
فوق العاده قشنگ نوشتید

همیشه هزینه فهم آیندگان را گذشتگان پرداخت کردند

 
At Fri Aug 05, 01:56:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام . منم به نوبه خودم از خاتمی ،مرد ماندگار در یادهای این قوم کهن تقدیر می کنم و بهش خسته نباشید می گم. خاتمی در برهه ای ناخدای کشتی پیشانی نوشت این قوم کهن بود که تند باد حوادث بی امان بر آن می کوفت و او به نجابت سبزی که از سیادتش داشت ، مردانه در مقابل آن تند بادها ایستاد و سرو تنومند ایران را ایستاند. یا علی

 

Post a Comment

<< Home