Thursday, June 16, 2005

2 انتخابات

در این چند روز به یک نکته تعجب برانگیز برخورده ام! از چهار نفر از دوستانم شنیده ام که می خواهند به احمدی نزاد رای بدهند. حقیقتش من شخصا هیچوقت فکر نمی کردم که کسی از اطرافیانم پیدا بشه که بخواد به این بابا رای بده! علتش را می گویم. از هیچ کدام از این چهار نفر علت رایشان به احمدی نزاد را نپرسیده ام، ولی پیش خودم حدس هایی می زنم.

حقیقت اینست که گمان می کنم حرفهای ساده و بی پیرایه و وجهه مردمی و خدمتگذار و شخصیت دور از سیاستهای رایج او، اثر خود را گذاشته است، اما من چند مشکل اساسی با ایشون دارم.

1- حرفهایی از ایشون می شنویم که به نظر من غیر منطقی یا غیر اخلاقی هستند. این جمله را نگاه کنید:

" امروز به بركت انقلاب اسلامى ما آزادترين و مستقل ترين كشور هستيم و همه اركان نظام اسلامى توسط مردم انتخاب مى شوند "

نظرتون چیه؟ از دو حال خارج نیست، یا ایشون حقیقتا به این حرف معتقد است که در این صورت من به عقل چنین کسی شک می کنم یا اینکه به آن معتقد نیست و به علت دیگری چنین حرفی می زند که در این صورت خلاف اخلاق است. حرفهای ایشان بعد از انتقاد اقای خاتمی در دانشگاه تهران از مدیریت شهر تهران را به خاطر دارید؟ متاسفانه متن دقیقش رو الان نمی تونم پیدا کنم ولی مضمونش حمله به عدم ساده زیستی و کاخ نشینی (یعنی کاخ سعدآباد) و بی خبری آقای خاتمی از درد مردم بود! اینها جواب انتقاد خاتمی بود که گفته بود به دلیل ترافیک غیر معمول ناشی از بارش باران دیر رسیده است و از مردم تهران که با بارش باران، اینچنین دچار مشکل می شوند عذر خواسته بود!

حقیقت اینست که رعایت بعضی از بدیهیات دین و اخلاق برای من اصلی است که نمی توانم از آنها صرف نظر کنم. اینکه کسی در روز روشن بایستد و با افتخار اعلام کند که شب است و هر کس می گوید روز است از درد مردم بی خبر است، زیر پا گذاشتن بدیهی ترین اصول اخلاقی است؛ هر چند به اندک احتمالی هم می توان گفت که شاید طرف واقعا معتقد است که شب است! من ترجیح می دهم همان تعبیر اول را داشته باشم، زیرا بی اخلاقی به نظرم از بی منطقی بدتر است! پس من حمل بر صواب می کنم و می گویم که چنین افرادی در گفتن چنین سخنانی و به تبع آن در عمل کردن به مقتضای چنین "منطق" مشعشعی، قصد دارند از مصلحتی دفاع کنند که به زعم آنها این روش ها را مباح می کند. من به نیت افراد هیچ وقت کاری ندارم؛ اگر نیت افراد اینچنینی خوب هم باشد، اخلاقی که من به آن پایبندم و دین و آیینی که من شناخته ام، چنین اجازه ای به افراد نمی دهد.

2- حرفهایی که ایشان می زند، صرفا ظاهری زیبا دارند، ولی به شدت عوام فریبانه هستند. این حرفها که مشکل اقتصاد مملکت را می خواهند با صرفه جویی و کم کردن هزینه های جاری و قطع هزینه دکور و میوه و شیرینی مدیران حل کنند، به نظرم نزد نخبگان به همان اندازه شب بودنِ روز، دور از منطق و واقع بینی است! این همه گیر دادن به دکورهای چند صد میلیونی چه معنی می دهد جز عوام فریبی؟ گیریم که همه مدیران این مملکت چنین هزینه هایی کرده باشند، کلش میشه چقدر؟ فرض کنید هزار تا مدیر اینجوری داشته باشیم؛ بیشتر که نداریم؟ میشه 100 میلیارد تومان. میدونید یعنی چی؟ خیلی دست بالا بگیریم میشه حقوق یک ماه یک میلیون تا معلم! تموم شد!

میدونید حدود 80 درصد بودجه جاری مملکت صرف حقوق کارمندان و یارانه ها می شود؟ حالا فرض کنید ایشون تمام 20 درصد دیگر رو صرفه جویی کنند، فکرش رو بکنید که به کجا می رسه؟ حل مشکل بیکاری تنها راهش سرمایه گذاریست. دولت که پول نداره و تازه همین هایی رو هم که داره صرف سرمایه گذاری می کنه، بعید نیست امثال آقای احمدی نژاد صرف افزایش حقوق کارمندان کنند که مشکل معیشتشون حل بشه! برای ایجاد یک میلیون شغل در سال به حداقل 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال نیاز است. شما چنین پولی در مملکت سراغ دارید؟ فرض کنید که اصلا پولش از محل افزایش قیمت نفت حاصل شد؛ حالا چه کسی می خواهد سرمایه گذاری کند؟ دولت که تو همین شرکتهای فعلیش هم مونده؟ یا مردم؟ واقعیت این است که در همین چند سال اخیر، بسیاری از منابع صندوق زخیره ارزی که قرار بود بصورت تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، جذب نشده است. میدونید یعنی چی؟ یعنی در این مملکت یا انگیزه برای سرمایه گذاری (به هر دلیل) نیست، یا تواناییش. به نظر من هر دو تای اینها هست. در این مملکت یک شرکت خصوصی در رده های بین المللی نداریم. حالا کی می خواهد در این مملکت 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند؟ شرکتهای خارجی هم که همه عامل امپریالیسم و صهیونیسم هستند و اگر هزار متر زمین بهشون بدیم برای سرمایه گذاری، با منطق اینها، ممکنه که ایران بشه فلسطین! پس این هم که منتفیه. دیگه چه راهی می مونه؟

از حرفهای عجیب دیگه که برای من قابل درک نیست، خلاصه کردن همه خواست های مردم در رفع مشکل بیکاری و ازدواج جوانان و افزایش قدرت خرید خانواده هاست. واقعا خواسته های اکثریت جامعه همین هاست؟

آخرین اقدام انقلابی ایشان رو هم اینجا ببینید:

http://www.sharghnewspaper.com/entekhab9/html/v17.htm

حرفهای دیگری هم در مورد انتخابات بود که ماند.

4 Comments:

At Fri Jun 17, 07:11:00 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام
دقيقا نفهميدم اقدام انقلابي چي بوده
اگر آدمهاي ستاد احمدي نژاد به ما شبيه نيستند چه اشکالي داه
کلا شک کرئم که ابنها نظرات شما باشه
بعدا درموردش صحبت مي کنم
حرف هاي کروبي کم از ... نداشت
دور و بر معين رو هم کساني گرفتن که فکر نمي کنم دلشون واسه دين بسوزه
کلا من از سياست متنفرم
نمي دونم چرا اينا رو نوشتم

 
At Fri Jun 17, 10:04:00 PM, Blogger amir said...

ساعت از ۱۰ شب گذشته و خبرنگاران شرق كه بنا بر يك هماهنگى با بيادى نايب رئيس شوراى شهر تهران ... منتظرند تا شهردار تهران كه حالا نامزد رياست جمهورى شده است، براى مصاحبه حاضر شود. ... تا به حال همه نامزدهاى رياست جمهورى با شرق مصاحبه كرده اند و احمدى نژاد آخرين نفرى است كه قرار است شرق نظراتش را جويا شود، ... حالا نيم ساعتى هست كه خبرنگاران شرق منتظرند تا احمدى نژاد بيايد. ... وارد اتاق مى شود، ... با همه دست مى دهد و با خبرنگاران شرق هم. اما مى گويد كه اصلاً قرارى براى مصاحبه نداشته و خسته است، همين يك ساعت پيش از شهرستان آمده و صبح هم عازم شيراز است. مى گويد كه فقط مى خواسته تا پاسخ خبرنگار و فقط يك خبرنگار روزنامه را در ماشين و در راه بدهد. به هرحال احمدى نژاد براى نماز به اتاق ديگرى مى رود، ساعت نزديك ۱۱ شب است و خبرنگاران شرق به نيم ساعت مصاحبه راضى شده اند. اهالى ستاد مى گويند شايد حاج آقا رضا بدهد. در همين فاصله چايى مى آورند و بيست دقيقه اى گذشته كه دوباره احمدى نژاد را مى بينم، اين بار حرفى از خستگى نمى زند. مى گويد كه با شرق مصاحبه نمى كند، دليل مى آورد كه به هر حال اين آزادى را دارد كه مصاحبه نكند، احمدى نژاد چندان با مصاحبه اختصاصى ميانه اى ندارد.
«شما با هفت نامزد مصاحبه كرديد، جاى من هم گل بگذاريد، اصلاً نمى خواهم در اين ويژه نامه باشم. تا اين حد كه آزادى دارم.»
هر طور كه هست قرار مى شود كه يك خبرنگار در ماشين احمدى نژاد را همراهى كند، ... احمدى نژاد بر صندلى عقب پژو مى نشيند، خبرنگار شرق هم در كنارش. ... خبرنگار شرق در تماسى مى گويد كه از ماشين پياده شده است و احمدى نژاد نه گذاشته است كه ضبط روشن شود و نه سئوالى مطرح شود.
نقل از لینک مذکور در متن

 
At Sun Jun 19, 10:35:00 AM, Anonymous Anonymous said...

سلام
به نظر شما مردم با اين همه فيلمهاي تبليغاتي و هجوم تبليغاتي كه شده حق ندارند اينطور فكر كنند؟ وقتي مي بينند در بين تمام كانديداها حتي در ظاهر يك نفر ساده تر است عامه مردم حق دارند كه برداشت ساده زيستي
.عدالت وزندگي بهتر را داشته باشند
شمانمي توانيد انتظار داشته باشيد كه همه مثل شما روزنامه هاي مختلف را بخوانند مقايسه كنند و در نهايت نتيجه بگيرند.اكثريت مردم نه وقت اين كارها را دارند نه حوصله اش را ،البته مشكل اساسي ما هم اين است كه هميشه
.اكثريت به تمام حرغها اعتماد مي كنند
بهر حال اميدوارم در اين مرحله دوم كسي راي بياورد كه حداقل دلش براي مردم كشورش بسوزد و كاري انجام دهد،كه بسيار بعيد است

 
At Sun Jun 19, 10:43:00 AM, Anonymous Anonymous said...

در حال حاضر انتخاب ديگر چه معنايي دارد؟

 

Post a Comment

<< Home