Tuesday, March 29, 2005

درباره ترکمنستان - وضع اقتصادی

شهر عشق آباد عملا دو بخش دارد: یک بخش قدیمی که در دوره کمونیستی ساخته شده و دارای خیابانهای با عرض مناسب و ساختمانهای آپارتمانی شبیه هم است که می گویند زیربنای آنها معمولا زیر 100 متر است و اکثریت مردم هنوز هم در آنها زندگی می کنند. بخش دیگر در زمینهای جنوب شهر و در 13 سال بعد از استقلال تا کنون و عمدتا توسط دولت و با مشارکت شرکتهای خارجی بنا شده است و مورد استفاده آنها را ما نفهمیدیم. برجهایی با معماری حساب شده که در عین تنوع، وحدت رویه ای هم در طراحی آنها به چشم می خورد و عمدتا هم خالی بودند. اگر ساختمان سازی را معیاری از اقتصاد شهری بگیریم، در این بخش که در مجموع می توان گفت وضع خوبی ندارند، زیرا عملا ساخت و سازی توسط مردم صورت نمی گیرد و مردم عادی از همان بناهای موجود از دوره قبل از استقلال استفاده می کنند. ساخت و سازهای مدرن دولتی را می توان تلاشی برای نمایش تصنعی یک تحول اقتصادی تلقی کرد.



نمایی ار ساختمانهای جدید شهر Posted by Hello

از دیگر مظاهر اقتصادی در شهر، اتومبیلها و فروشگاهها هستند. در این دو بخش هم وضع چندان خوبی مشاهده نمی شد. اکثر قریب به اتفاق ماشینهایی که در شهر تردد می کنند، همان محصولات بی ریخت کمونیستی بودند. علی رغم اینکه واردات ماشین بدون هزینه های گمرکی و کاملا آزاد است، ماشینهای مدل بالا به ندرت دیده می شدند. بسیاری از همان تعداد اندک ماشینهای غربی هم دست دوم وارد شده بودند.

تعداد فروشگاهها در شهر بسیار کم بود و فقط چند بازار متمرکز در شهر وجود داشت که بجز یکی از آنها که توسط ترک ها ساخته شده بود، بقیه به نظر می رسید در دوره کمونیستی ساخته شده باشند. با توجه به اینکه ترکمن ها هم شروع بهار و نوروز را جشن می گرفتند، می شد انتظار داشت حداقل در این زمان مردم برای خرید در بازارها دیده شوند که اینگونه نبود. می توان نتیجه گرفت که قدرت خرید عامه مردم چندان بالا نیست. قیمت مواد غذایی و تاکسی ها در مقایسه با ایران ارزانتر است. رستورانها قیمتهای بسیار پایینتری از تهران دارند ولی باز هم مردم محلی به ندرت در رستورانها دیده می شوند. (مقایسه کنید با تهران خودمان!)

درآمد این کشور به قرار اطلاع از محل صادرات نفت و گاز است. در زمینه کشاورزی، تولید پنبه، عمده ترین تولین این کشور است. صنعت قابل توجهی ندارند و عمده کارهای انجام شده در سالهای گذشته هم ظاهرا در زمینه تامین برق و گاز و آب بوده است و امور زیر بنایی. قابل توجه است که هنوز هم آب و برق و گاز در این کشور رایگان است! خدمات موبایل هم توسط یک اپراتور خارجی ارائه می شود که بازهم مردم به ندرت از آن برخوردار بودند.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home