Wednesday, March 30, 2005

درباره ترکمنستان – وضع اجتماعی

سرانه استفاده از لوازم آرایشی در این کشور به نظرم یک دهم ایران است! وضعیت پوشش هم در مجموع خوب است. طبیعی است که به دلیل عدم اعمال محدودیت در این امور، همه جور موجودی را بتوان یافت، اما نسبت کسانی که پوشش و آرایشی خلاف عرف معمول و معقول جامعه دارند، بسیار ناچیز است. باز هم در مقایسه با ایران است که اهمیت آن مضاعف می شود. گمان می کنید اگر در ایران پوشش آزاد اعلام شود، از فردا در خیابانها با چه وضعی مواجه می شویم؟ لازم نیست خیلی به خودمان زحمت دهیم، با نگاهی به وضعیت آرایش که فعلا آزاد است و لباسهایی که متناسب با محدودیتهای موجود طراحی و استفاده می شوند می توان جواب را حدس زد! البته این مشکل اختصاصی به ایران ندارد، در کشور دوست و برادر بوسنی و هرزگوین هم وضع بدتر از ترکمنستان بود. مجله های غیر اخلاقی که در دکه های روزنامه فروشی در سارایوو به فراوانی و حتی بیشتر از سایر نشریات معمول، به چشم می خورد؛ به هیچ وجه در عشق آباد وجود نداشت. به همین ترتیب وضع پوشش مردم هم در سارایوو بسیار اسفناک تر از عشق آباد بود؛ هر چند که گمانم اینست که اگر در ایران این امر آزاد شود، از سارایوو هم سبقت خواهیم گرفت.

تقریبا بطور متوسط هر خانه ای 2 تا آنتن دریافت از ماهواره داشت، اما بسیاری از زنان با لباسهای بلند سنتی ترکمن ها در خیابانها تردد می کردند.

در جشن عید نوروز تقریبا هیچ میانسالی وجود نداشت و همه جوان بودند ولی با وجود این هیچ گروه مختلطی از دختران و پسران به چشم نمی خورد. پسرها گروههای خود را داشتند و دخترها هم به همین ترتیب با هم بودند و ارتباطاتی که در ایران این روزها خیلی عجیب هم نیست، در آنجا دیده نمی شد.

جمعیت شهر عشق آباد به نسبت وسعت آن کم است و در نتیجه ترافیک شهر بسیار روان و هوای آن هم تمیز و خوب است. خصوصا در چند روزی که ما آنجا بودیم که هوا عالی و لطیف و دوست داشتنی بود. جای همگی خالی.

1 Comments:

At Sun Apr 03, 01:36:00 PM, Blogger هدی said...

سلام
فرمایش شما درست!ایران بزرگترین بازار مصرف کننده لوازم آرایش در دنیاست
همین!ا

 

Post a Comment

<< Home