Thursday, February 03, 2005

انگیزه وبلاگ نویسی

باسمه تعالی

یا رب آن آهوی مشکین به ختن باز رسان
وان سهی سرو خرامان به چمن باز رسان

دل آزرده ما را به نســیـمـی بنــــــــــواز
یعنی آن جان ز تن رفته به تن باز رسان

بسیار پیش می آید که دقایقی را - کم یا زیاد – با خودم گفتگو میکنم، طبیعتا در مورد همه جور موضوعی!

خیلی اوقات می شود که دلم می خواهد انها را با کسی در میان بگذارم، اگر اهلی بود و گفتگوی یک نفره ام دو نفره شد که فبها المراد؛ اگر هم نبود و فقط گوش شنوا بود، باز هم مطلوبِ زبان دراز! کمترین فایده اش اینست که افکارم در هنگام بیان قدری منسجم تر می شود و این تجربه ایست که من فراوان دارم. همواره آدمی وقتی با خودش گفتگو میکند از بسیاری از جزئیات – که آنها را برای خود بدیهی و روشن تصور میکند - به سرعت می گذرد در حالیکه وقتی برای دیگری می گوید ناچار است بسیاری از آنها را باز تر کند و این خود کم بهره ای برای انسجام فکر ندارد. چه بسا در مواردی هم برخی از آن مفروضات یا بدیهیات را سست و بی بنیاد می یابد!

مدتیست در فکرم که از این امکان فراهم آمده در اینترنت – حداقل به عنوان بایگانی ! - بهره بگیرم و تلاش کنم از آن طریق هم افکارم را قدری منسجم کنم، هم امکان دیدن دیگران را فراهم کنم و هم اگر کسانی پیدا شدند که مطلبی برایشان جالب بود و نظری داشتند، بهره ای بگیرم.

یکی از اون مواقعی که این فکر تقویت می شود، شبهای قطار است که کمابیش دو هفتم شبهای عمر مرا دچار لرزه و تکان های خود کرده است! (تقریبا هر هفته دو شب را در رفت و برگشت به دانشگاه مشهد در قطار می گذرانم)

هنوز در مورد چگونگی دسته بندی مطالب مطمئن نیستم، اما سعی خواهم کرد که علی رغم تنوعی که مطالب خواهند داشت، وبلاگ خیلی هم بی حساب و کتاب نباشد.

  • احتمالا به روز رسانی مطالب حدود 12 نیمه شب خواهد بود.
  • فعلا گمان می کنم که هر روز مطلبی - کوتاه یا بلند - خواهم نوشت، تا ببینم کی خالی یا خسته می شوم !
  • سعی می کنم هر بار یک یا چند بیت شعر یا حکایت یا نقل قولی هم به مقتضای احوال خودم، یا به مناسبت ایام ، یا حتی بدون مناسبت بنویسم.

امیدوارم کار بیهوده ای نباشد و خیری از آن برخیزد.

2 Comments:

At Sat Feb 05, 02:33:00 AM, Anonymous Anonymous said...

امیر جان ! سلام

باهات خیلی موافقم . خیلی از اوقات آدم پیش خودش تصور می کنه که دلیل و هدف از انجام کارها ، رفتارها ، اعتقادات و ... را می دونه . ولی وقتی می خواد برا ی یکی اونها رو بیان کنه یا یه جایی مکتوبشون کنه ، می بینه که اون دلایل خیلی هم واضح و روشن نبودن .
یه روز یه روان شناسی داشت می گفت : همیشه قبل از شروع کارهاتون ، دلیل و هدفتون از انجام اون کار رو روی کاغذ بنویسین ! به نظرم کار خیلی جالبی اومد و در عین حال خیلی هم سخت .
خوب فعلا خدانگهدار

 
At Sat Mar 12, 04:08:00 PM, Anonymous Anonymous said...

با سلام
احتراما بدین وسیله اعلام می دارم که به نظر من یک جای کار می لنگد
بدین ترتیب که آدم کار شب را روز انجام نمی دهد وکار روز را شب به انجام نمی رساند :یعنی اینکه کار روز را روز انجام می دهد وکار شب را شب؟ا
به روز رسانی وبلاگ در شب جای بسی تامل دارد!ا
فعلا تا بعد

 

Post a Comment

<< Home